|
|
W ŁAZISKACH
GÓRNYCH
na lata 2013 -2016
Przygotowujemy
je do odnoszenia sukcesów i radzenia z trudnościami”.
Koncepcja funkcjonowania przedszkola zaopiniowana przez Radę Pedagogiczną Przedszkola nr 7
w Łaziskach Górnych w dniu 1
marca 2013 roku.
Przyjęta uchwałą Rady Pedagogicznej z
dnia 1 marca 2013 roku.
Zaopiniowana pozytywnie przez Radę Rodziców
w dniu 27 lutego 2013 roku.
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach
zawartych w aktach prawnych: Ustawie o systemie oświaty oraz aktach
wykonawczych do ustawy,
w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola, Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r w sprawie nadzoru
pedagogicznego
(Dz.U.Nr 168, poz. 1324 z późniejszymi zmianami).
ANALIZA DOTYCHCZASOWEJ DZIAŁALNOŚCI NASZEGO PRZEDSZKOLA
miasta Łaziska Górne od IX 1978 roku. Placówka umiejscowiona jest na peryferiach miasta w pobliżu domków jednorodzinnych. Okolica jest spokojna i bezpieczna.
W przedszkolu
funkcjonują 3 oddziały dla maksymalnej liczby 75 dzieci.
W roku 2009 doszło do modernizacji zaplecza kuchennego, kuchnia stała się nowoczesna, przestronna i funkcjonalna. Wyposażona została w sprzęt
ze stali nierdzewnej. W 2012 roku miał miejsce znaczący remont sal przedszkolnych – wymieniono instalację elektryczną, zamontowano nowe i bezpieczne
oświetlenie, pomalowano całe przedszkolne na pastelowe kolory, poprzyklejano naklejki z wesołymi motywami bajkowymi. Wymieniono wszystkie okna i drzwi.
Zostały również wyremontowane 2 łazienki
dla dzieci.
Przedszkole posiada ogrodzony plac zabaw do swojej własnej dyspozycji. Jest wyposażony w bardzo skromne urządzenia do zabawy, które stale są dewastowane.
Wymaga w
obecnej chwili modernizacji i doinwestowania.
Kadra pedagogiczna jest stała i bardzo zgrana, prezentuje wysokie kwalifikacje zawodowe. 5 nauczycieli ma wykształcenie wyższe magisterskie, 1 nauczyciel wykształcenie
wyższe zawodowe.4 osoby posiadają stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego, 1 stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego i 1 stopień awansu
zawodowego nauczyciela
kontraktowego.
Jedna z tych osób
odbywa staż na stopień nauczyciela dyplomowanego.
Dzięki wykwalifikowanej kadrze pedagogicznej, która chętnie kończy studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne i małe formy doskonalenia zawodowego są realizowane podstawowe
zadania wychowawcze, dydaktyczne i opiekuńcze. Realizujemy programy własne z zakresu edukacji muzycznej, edukacji plastycznej, edukacji ekologicznej. Udzielamy pomocy psychologiczno
– pedagogicznej naszym wychowankom.
Realizujemy ofertę zajęć dodatkowych w formie kółek zainteresowań. Braliśmy udział w 2008 roku w programie edukacji kulturalno – teatralnej „Przedszkolak widzem i aktorem”,
który był dofinansowany z budżetu państwa w
ramach regionalnego programu wyrównywania szans edukacyjnych.
Obecnie realizujemy projekt unijny na lata 2011 – 2013 ”Szóstka z plusem”. W ramach tego projektu prowadzone są zajęcia z psychologiem, logopedą, zajęcia plastyczne, muzyczne,
warsztaty teatralne oraz nauka języka
angielskiego, cykliczne spotkania z artystami z filharmonii.
Placówka organizuje wiele uroczystości i imprez na terenie przedszkola i poza przedszkolem z aktywnym udziałem rodziców. Promuje się i tworzy przyjazną atmosferę dzięki stronie
internetowej,
lokalnej prasie oraz zeszytom grupowym, w których
zamieszczane są ciekawostki z życia przedszkola, zdjęcia oraz materiały dla
rodziców.
Otrzymaliśmy certyfikat „Kubusiowi przyjaciele natury” i będziemy zabiegać
o kolejne.
BAZA NASZEGO PRZEDSZKOLA
Przedszkole posiada 3 sale dydaktyczne, wyposażone w atestowane meble przeznaczone dla dzieci. Wyposażenie sal w sprzęt, zabawki i pomoce dydaktyczne umożliwia realizację
zadań statutowych przedszkola. Stosowane pomoce dydaktyczne i zabawki dostosowane są do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci. W każdej sali funkcjonują kąciki tematyczne,
sprzyjające realizacji zadań statutowych. Dzieciom zapewnia się swobodny dostęp do zabawek, pomocy dydaktycznych i literatury dziecięcej. Baza przedszkola jest systematycznie
wzbogacana m.in. o sprzęt
komputerowy.
OFERTA PEDAGOGICZNA NASZEGO PRZEDSZKOLA
Zajęcia w poszczególnych grupach prowadzone są w oparciu o program wychowania przedszkolnego „ W kręgu zabawy „ Jadwigi Pytlarczyk wyd. Juka oraz „Nasze przedszkole”
Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby –
Żabińskiej wyd. Mac.
Realizujemy programy ogólnopolskie „Kubusiowi Przyjaciele Natury” i
„Mamo, tato wolę wodę”
Realizujemy programy własne „Przygoda ze sztuką” i „Wszystko jest muzyką”. Od IX/2013 będziemy realizować zarejestrowaną innowację pedagogiczną „Album przedszkolaka”
oraz program własny z zakresu wychowania przez sztukę
„Teatrolandia”
Realizujemy również elementy programu autorskiego "Bezpieczny świat
dziecka", autorstwa Barbary Rozmus. Koordynatorem tego programu jest
Komenda Powiatowa Policji w Mikołowie.
Zapewniamy pomoc psychologiczno – pedagogiczną i opiekę specjalistyczną
(psycholog, logopeda ).
Proponujemy zajęcia dodatkowe odpowiadające potrzebom dzieci.
Potrafimy w swojej pracy wykorzystywać elementy metod pracy:
·
Ruch
rozwijający Weroniki Sherborne
·
Dziecięcą
matematykę E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. Zielińskiej
·
Dogoterapię
·
Kinezjologię
edukacyjną
·
metody
aktywizujące - drama
·
elementy
metody Ireny Majchrzak – przygotowanie do nauki pisania i czytania
·
elementy
metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz
·
pedagogika
zabawy "Klanza"
·
Origami
·
Aktywnego
słuchania muzyki wg. Batti Strauss
·
Techniki
C. Freineta
ANALIZA DZIAŁAŃ W PROCESIE ROZWOJU PRZEDSZKOLA
ANALIZA SWOT
·
analiza
SWOT – ocena słabych i mocnych stron na tle szans i zagrożeń;
·
mocne
i słabe strony odnoszą się do sytuacji wewnętrznej przedszkola;
·
szanse
i zagrożenia dotyczą sytuacji zewnętrznej ;
W naszym przedszkolu systematycznie i wytrwale realizujemy proces jakościowego rozwoju, prowadzimy coroczną ewaluację wewnętrzną co w dużym stopniu pomogło
na oznaczenie słabych i mocnych stron jak również zagrożeń i szans, które wpłynęły na sformułowanie wizji i misji naszej placówki, wizerunku naszego absolwenta oraz roli
rodzica i nauczyciela w koncepcji przedszkola.
OBSZAR |
MOCNE STRONY |
SŁABE STRONY |
Kadra- Rada Pedagogiczna |
·
Wysoko wykwalifikowana Kadra Pedagogiczna. ·
Dyrektor operatywny, życzliwy, otwarty na innowacje.
·
Uroczystości organizowane przez nauczycieli są na
wysokim poziomie ze 100% frekwencją rodziców. ·
Zintegrowana i aktywna Rada Pedagogiczna, chętnie
współpracująca z rodzicami. · Poszerzanie wiedzy przez nauczycieli nt: metod, form pracy z dziećmi |
· · |
Baza-warunki materialne |
·
Dobre wyposażenie w pomoce dydaktyczne, zabawki i
sprzęt ·
Dobra lokalizacja przedszkola ·
Nowoczesna kuchnia –smaczne i zdrowe posiłki. ·
Bogata płytoteka „Śpiewające Brzdące”. ·
Kolorowe sale. |
·
Brak sali gimnastycznej. ·
Nieustawne sale
dydaktyczne. ·
Brak pomieszczenia do konsultacji z rodzicami. ·
Brak pomieszczenia na zajęcia dodatkowe. · ·
Brak pomieszczenia „magazynku” do przechowywania
materiałów i pomocy dydaktycznych |
Zarządzanie |
·
Wypracowane są obowiązujące dokumenty i procedury
postępowania, akty prawa wewnętrznego-
Statut, regulaminy, programy ·
Spotkania Rady Pedagogicznej organizowane są zgodnie
z regulaminem. Nauczyciele są punktualni
i frekwencja na radach jest
100 %. ·
Rada Rodziców współpracuje w sprawach związanych
z działalnością przedszkola ·
Praca odbywa się zgodnie z „Organizacją
Przedszkola Nr 7”. |
·
Mała ilość programów profilaktycznych ·
Mała ilość certyfikatów |
Rodzice |
·
Współdecydowanie rodziców w sprawach związanych z
dziećmi ·
Dobra opinia o placówce ·
Klimat życzliwej, wzajemnej współpracy nauczyciela
z rodzicami ·
Duża częstotliwość imprez z udziałem rodziców ·
Przekazywanie informacji rodzicom w formie
elektronicznej. ·
Godziny konsultacyjne dla rodziców. |
·
Niewystarczający udział rodziców w promowaniu
przedszkola ·
Słabe zainteresowanie rodziców ofertami Poradni
Psychologiczno – Pedagogicznej |
Edukacja |
·
Różnorodne formy prowadzenia zajęć z dziećmi –
świadome wykorzystanie nowości wydawniczych ·
Indywidualne i podmiotowe traktowanie każdego
dziecka ·
Przedszkole zapewnia pełną opiekę dydaktyczną,
wychowawczą i opiekuńczą
·
Duża oferta zajęć dodatkowych, nieodpłatnych,
rozwijających zainteresowania dzieci (kółka zainteresowań) ·
Skuteczne przestrzeganie zasad bezpieczeństwa:
procedury przyprowadzania i odbierania dzieci do przedszkola, przestrzeganie
zasad bezpieczeństwa podczas wyjść i wyjazdów. ·
Informowanie rodziców o comiesięcznej tematyce wiodącej. |
· · ·
Mało zajęć ruchowych i gimnastycznych na świeżym
powietrzu ·
Zbyt mało wyjść na dwór porą zimową. |
Środowisko lokalne |
·
Udział dzieci w konkursach między przedszkolnych. · Organizacja "Zielonej Nocy" ·
Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną. ·
Współpraca z zakładami pracy, lokalnymi rzemieślnikami,
punktami usługowymi. · Udział w akcjach charytatywnych „ Złota Puszka", zbieranie nakrętek, zbieranie baterii, zbiórka karmy dla schroniska dla zwierząt
|
·
Mało aktywne formy współpracy z PPP. ·
Brak higienistki na terenie przedszkola ( brak współpracy
ze służbą zdrowia ) |
|
SZANSE
|
ZAGROŻENIA |
·
Wspieranie działalności przedszkola finansami
rodziców ·
Polepszenie warunków lokalowych- możliwość
tworzenia sal do pracy indywidualnej z dzieckiem ·
Dobry wizerunek przedszkola w środowisku lokalnym ·
Przedszkole daje szanse stażystom z urzędu pracy na
rozwój umiejętności zawodowych ·
Efektywna promocja placówki w środowisku ·
Pozyskiwanie środków na dofinansowanie imprez i
uroczystości |
·
Brak ogrodzonego terenu przedszkola ·
Niskie nakłady finansowe na przedszkole ·
Zbyt częste zmiany w prawie oświatowym ·
Przejęcie 6- latków przez szkołę |
WIZJA NASZEGO PRZEDSZKOLA
Nasze przedszkole otacza dzieci troską i miłością, zapewnia dzieciom fachową opiekę. Jest miejscem radosnej zabawy
i
bezpiecznego poznawania świata. Zapewnia dzieciom wszechstronny rozwój ułatwiający
adaptację szkolną i osiąganie sukcesów w dorosłym życiu.
MISJA NASZEGO PRZEDSZKOLA ( to alfabet od A do Z )
Akceptujemy
dzieci
takimi jakie są, dając im szansę do indywidualnego rozwoju;
Budujemy
u dzieci system wartości
ukazując co jest dla nich dobre a co złe;
Czuwamy nad zdrowiem i bezpieczeństwem
dzieci;
Doskonalimy
swoją wiedzę i umiejętności
poprzez odnoszenie swoich kwalifikacji;
Eksponujemy kreatywne możliwości
dzieci w środowisku lokalnym;
Funkcjonujemy zgodnie z prawem oświatowym;
Gwarantujemy wysoko wykwalifikowaną
kadrę pedagogiczną;
Hartujemy
dzieci emocjonalnie aby łagodniej
znosiły stresy i porażki;
Interesujemy się życiem lokalnej społeczności
i aktywnie w nim uczestniczymy;
Jesteśmy otwarci na sugestie i
propozycje rodziców;
Kształtujemy umiejętności samoobsługowe
potrzebne w codziennych sytuacjach;
Lubimy być kreatywni w swoich
działaniach;
Łączymy pokolenie i wzmacniamy więzi
rodzinne;
Mamy
estetyczne nasze
przedszkole;
Nawiązujemy do tradycji regionalnych;
Organizujemy kółka zainteresowań;
Pozyskujemy rodziców do działań na
rzecz przedszkola;
Rozwijamy twórczy potencjał u
dzieci;
Stwarzamy
bezpieczne warunki do
prawidłowego rozwoju i zabawy;
Tworzymy
rodzinną, miłą i
serdeczną atmosferę;
Uwzględniamy
wyrabianie
nawyków profilaktyki zdrowotnej i ekologicznej;
Wspomagamy rodziców w trudnych,
problemowych sytuacjach;
Yes, jesteśmy pozytywnie
postrzegani w środowisku lokalnym;
Zabiegamy o każdego potencjalnego klienta przedszkola.
MODEL NASZEGO ABSOLWENTA
ROLA
RODZICA I NAUCZYCIELA W KONCEPCJI PRACY
RODZICE |
NAUCZYCIELE |
Otrzymują rzetelną i
obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka. |
Są aktywni i twórczy.
Organizują różnorodne zabawy , konkursy
grupowe i międzygrupowe dla dzieci. Kontynuują zamieszczanie informacji na stronie
internetowej przedszkola (sprawozdania z uroczystości, zdjęcia, bieżące
informacje). |
Pomagają w organizacji
kołek zainteresowań i imprez okolicznościowych, realizacji projektów
edukacyjnych. |
Współpracują z rodzicami i środowiskiem
lokalnym. Planują, realizują, uczą dzieci wyciągać wnioski oraz zwiększać
wiarę we własne możliwości.
Współpracują z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i
instytucjami działającymi na terenie miasta Łaziska Górne. Udział w
przeglądach, konkursach, organizują spotkania integracyjne z rodzicami
np. „Jasełka”, „Spotkania opłatkowe”. |
Wyrażają swoją opinię
i oceniają pracę przedszkola. Współpracują
z nauczycielami , respektują procedury
bezpieczeństwa. |
Aktywnie realizują
zadania przedszkola określone w dokumentach placówki. Sprawują właściwą,
odpowiedzialną opiekę, dbają o bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne
dziecka. Tworzą wspólnie z dzieckiem „Kodeks przedszkolaka”. Dbają
o harmonijny rozwój dziecka, zapewniają dzieciom właściwe spełnianie
funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, tworzą
możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych,
przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych. |
Wiedzą co to hartowanie
organizmu, dostosowują ubranie dziecka do warunków atmosferycznych, Dbają by dziecko miało
strój gimnastyczny w przedszkolu. Pomagają finansować
zakupy tworząc fundusz rady rodziców. |
Tworzą zdrowotne
programy profilaktyczne, korzystają w planowaniu zabaw ruchowych z
przyborów gimnastycznych, prowadzą w miarę możliwości zajęcia
ruchowe na podwórku, tworzą gazetki dla rodziców o temacie profilaktyki
zdrowia. Promują zdrowy stylu życia – "ruch to
zdrowie" Kontynuują
działania pro ekologiczne w tym wyjazd na "zielone
przedszkole", organizację wycieczek jednodniowych, „Zielony Tydzień
w przedszkolu”, „Podaruj płycie nowe życie”, Łaziskie
Kasztanobranie”, „Sprzątanie świata”, ”Zbiórka zużytych
baterii i złomu aluminiowego” Właściwie dobierają
pomoce do realizowanych zadań, aby podnieść atrakcyjność zajęć i
zwiększyć oddziaływania dydaktyczne. Motywują dzieci do aktywności. Przygotowują materiały
do zeszytów grupowych. W sposób przemyślany
wykorzystują zgromadzone fundusze: zabawki, pomoce dydaktyczne itp. |
Czynnie uczestniczą w życiu
przedszkola, interesują się postępami dziecka , właściwie reagują na
sugestie nauczyciela. |
Tworzą i realizują programy
własne dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola. Realizują
założenia reformy programowej. Wzbogacają bazę dydaktyczną w pomoce
naukowe, scenariusze zajęć itp.
Tworzą nowatorski i twórczy styl pracy. Doskonalą umiejętności
zawodowe i wiedzę biorąc czynny udział w
szkoleniach, radach pedagogicznych z udziałem specjalistów,
organizują spotkania rad pedagogicznych wspólnie z innymi przedszkolami. Współpracują ze
specjalistami. |
Są partnerami w
tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
Biorą czynny udział w imprezach przedszkolnych. |
Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia
poprzez uczestnictwo w
licznych kursach i szkoleniach.
Współpracują
z rodzicami jako współpartnerami na płaszczyźnie jednolitych oddziaływań,
w procesie edukacji i wychowania dzieci. |
Konsultują się z
nauczycielami i wdrażają ustalone wspólnie kierunki pracy z dzieckiem |
Pozyskują rodziców do efektywnych działań na
rzecz przedszkola oraz poszukują sponsorów i przyjaciół przedszkola. Dbają o dobrą opinię
przedszkola i wysoki poziom pracy dydaktyczno-wychowawczo- opiekuńczej. |
Czytają dziecku co
najmniej 20 min. dziennie Swoją postawą dają dobry przykład dziecku. |
Monitorują efektywność
własnej pracy. Wskazują rodzicom literaturę dziecięcą. Współpracują z
Gimnazjum Nr 1 w Łaziskach Górnych w ramach akcji „Poczytaj mi
przyjacielu” - cykliczne spotkania. |
Uczestniczą w
zebraniach, korzystają z zajęć otwartych, konsultacji z
n-lami, logopedą, psychologiem, PPP w Mikołowie |
Rytmicznie realizują
program wychowawczo- dydaktyczny. Dzielą się wiedzą i doświadczeniami
z innymi nauczycielami. Podnoszą kwalifikacje
zawodowe. Prowadzą obserwacje
pedagogiczne, które wykorzystują w planowaniu pracy
dydaktyczno – wychowawczej. Tworzą programy
indywidualne dla dzieci. Monitorują postępy dziecka w szkole wykorzystują
informacje do poprawy jakości pracy.
Kontynuują
współpracę z władzami miasta Łaziska Górne, ze Szkołą Podstawową
Nr 1, Powiatową Biblioteką Publiczną, z Zespołem Szkół im. Piastów
Śląskich, Powiatową Komendą Policji w Mikołowie ,Strażą Miejską,
Strażą Pożarną, Ratownikami Medycznymi, teatrem „Studio Ar-Te” z
Krakowa, lokalną prasą, KWK „Bolesław Śmiały”, Parafią rzymsko
– katolicką, Centrum Wspierania Rozwoju Dziecka „INTEGRO”,
Stowarzyszeniem Bezpieczny Powiat Mikołowski. |
Uwagi
do realizacji Koncepcji funkcjonowania Przedszkola:
Sukces
koncepcji jest uzależniony od wielu czynników, ale najważniejsze jest zaangażowanie
pracowników przedszkola oraz wsparcie sprzymierzeńców tzw. „przyjaciół
przedszkola”.